Satisfaccions

Una de les satisfaccions, ben modesta, és cert, però alhora absoluta, de la feina literària és la de conèixer persones feneres i admirades, poder compartir amb ells estones de reflexió i de conversa. En aquest cas: Pere Martí, Maria del Carme Roca i Jaume Cela, veterans els tres. Com jo mateix. Amb ells hem format un jurat, l’activitat del qual encara no puc desvetllar. La fotografia ens mostra al local de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana de Barcelona. Ha estat un treball bo de fer, i he après molt. La tertúlia posterior amb ells, rica, molt. Gràcies.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

Tornem-hi

He tengut feina durant les darreres setmanes, i no he pogut pintar tant com hauria volgut. Feina “literària”, vull dir (lectura, una presentació, un pròleg, l’activitat Escriure la Serra, un breu parlament…). L’aquarel.la és un passatemps. Preciós. Ahir vaig tractar d’interpretar una fotografia meva: una platja de les moltes que passàrem fa poc temps mentre que fèiem el Camiño dos Faros per la Costa da Morte, a Galícia.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

Jesús R. Jurado Gallardo

Mor l’amic. Lleial i entranyable. I no sé què dir. En parla la premsa local, i en parla bé. S’ho mereix. He gaudit més de 50 anys de la seva amistat i hem fet moltes activitats junts. Ell va introduir-me a la pràctica de l’excursionisme. Ell i na Fanny Seguí, una de les penyaleres que vaig entrevistar per al llibre sobre les dones muntanyenques… Última Hora i Diario de Mallorca acomiaden el bon Jesús R. Jurado, conservacionista pioner, polemista, divulgador, apassionat per cent i un temes: l’antic Egipte, els talaiots, la muntanya, els aucells, les plantes silvestres, el jazz, la música cèltica, els llibres, el romànic pirinenc, la fotografia naturalista, els seus amics… Participà en la fundació del GOB i del GEM. Del GEM en va ser el primer president… Inoblidable personatge. Rica personalitat. També l’acomiaden Ib3 ràdio i Ib3 televisió.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

Parlament Balear

Valtonyc canta (malament) i pel que diu (més d’una veritat, i alguna barrabassada que hauria d’estar protegida pel dret fonamental a la llibertat d’expressió) és condemnat i ha d’anar-se’n a cercar justícia fora d’Espanya. Apologia del terrorisme, delicte d’odi, etc., etc.: “lo que haga falta“. Rocío Ruíz canta (no sé com ho fa ni sé què diu) i, perquè mostra els pits, un policia (un policia!!!!!: no té cap altra feina???) interromp el concert i l’amenaça de detenció (això, a Múrcia), i com sempre de mala manera. Van forts! Entre policies, guàrdies civils, fiscals, jutges i la premsa cavernícola ho estan aconseguint. Fan por. Idò, el nostre Parlament serà presidit per un “¡España, España, España!“. No n’hi ha més i no té remei. Encara he de sentir o llegir algun comentari crític dels opinadors-cunyats espanyols (o locals) al respecte (excepcions a Público, El diario i Infolibre, és clar), que no sigui comprensiu i tolerant, o banal, sobre aquest assumpte perillosíssim i desestabilitzador, sobre aquest president, sobre els diferents presidents i presidentes que l’extrema dreta espanyola tendrà ara en els parlaments dels nostres països. Ah! I per acabar-ho d’adobar ja he llegit a The Objective (on, si no?) un article sobre les amenaces de l’”ecoterrorisme” a Espanya. Ja estan, també, escampant a ca-nostra que la crítica radical al turisme serà considerada delicte d’odi… Preparem-nos. Van forts. Faran el que sigui per silenciar la dissidència. Per si fos poc, el nou president (amb minúscula) del nostre Parlament es pensa ser un intel.lectual. Ha escrit un llibre, què més  voleu? I es creu ser un humorista, també. De monòlegs, clar.

PS: no m’invent res dels trets ideològics de l’individu en questió. Ho podeu comprovar a la col.lecció dels seus articles publicats a mallorcadiario.com. No són tòxics perquè defensi una ideologia que no compartesc; sinó, perquè justifica qualsevol cosa per imposar-la i perquè es creu portador de la veritat absoluta (integrisme catòlic). I perquè creu que ell, d’ideologia, no en té. O que la seva política no és ideològica. El que he dit: un intel.lectual. Això sí: diu que només fa broma. De moment, s’ha estrenat en la institució balear fent tot el seu discurs en castellà. Supremacisme nacionalista espanyol.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

Potser un cel

O potser no. Una taca per passar el temps i per esventar algunes inquietuds. Sobre un tros de paper ja usat (Arches de gra fi i de 300 grams, 19×29 cm. aproximadament). No tudar res, si això és possible.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

Jo també

Sí, també en sóc còmplice. De tanta mort en la mar durant els viatges de travessia per deixar enrera un món i tractar de trobar-ne un altre. No en dic res. No n’escric res. No faig res. Per què…, què dir? Què fer? Què escriure? I tanmateix, la gent no deixarà de provar-ho. La migràció humana potser té un component genètic. Un component bàsic que és estimulat quan les circumstàncies imposen l’exploració o la fugida. Sé que no és tan simple.  Sé, però, que es podrien fer més coses, prendre més i millors decisions. Si el capital té lliure circulació -i això es defensa amb guerres, si cal-, per què no la tenen les persones? Sé que no és tan simple. Ho sé i no ho entenc.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

En la vorera de qualque llacuna, en l’horabaixa

D’avui horabaixa. Una improvisació…

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

Qui fa tres…

… ase és. Tres d’ahir, per passar l’estona.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

Perquè ho he promès

Dues, en penj. Un paisatge, i un pseudo-paisatge. M’agraden els dos.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados

Tenc el dia

Avui tenc el dia polític. Què hi farem! Qui no vulgui saber-ne els motius ho té bo de fer: “clic”, i ja està. Però, és que llegesc tantes asenades -al meu parer ho són, tot i que intent mantenir sempre que puc una actitud de dubte cartesià i respectuós envers les opinions i les persones dels altres- que no puc romandre callat. Vull comentar un article que va sortir ahir en un diari local. Dic per endavant, i ho faig amb tota la franquesa que pogueu imaginar-me, que estim personalment el seu autor. El tenc per una molt bona persona -i em consta que ho és- i el tenc igualment per un grandísim poeta d’expressió castellana -i aquesta avaluació pot ser objectivable simplement amb la lectura dels seus versos, magnífics i commovedors. Per tant, no escric això mogut d’enveges, odis, frustracions, velles disputes… No. Res de res. Ho escric des de la incomprensió que em produeix llegir les opinions expressades a raja-ploma per tants i tants d’opinadors espanyols, entre ells el meu amic. De veres, no entenc com poden cometre tants d’errors intel.lectuals en el seu discurs, ells i elles que se saben intel.lectuals. Admet la seva ideologia, és clar. No entenc, però, que la defensin des de falsedats, mitges veritats, mesclant ous amb caragols i etcètera. Vet aquí, doncs, algunes frases i opinions d’aquest molt bon poeta, bona persona i bon amic meu. L’article és una andanada contra, com no?, Podemos, que ara toca. Amolla, el nostre autor, ja a la quarta línia de la seva col.laboració, “la inquietante, la siniestra realidad de Podemos“. Dos adjectius per fer por. I continua, tres línies més endavant: “Podemos es -o era, porque ya no sabemos si existe- un partido autoritario, caudillista y totalmente opuesto a la libertad de expresión, y que por eso mismo se parecía mucho más a una tenebrosa secta religiosa que a un movimiento político liberador“: da-li cebes! On són les proves irrefutables d’aquesta afirmació, que no puguin ser aplicables a qualsevol altre partit de l’Estat? Per si fos poc: “Podemos era una secta gobernada con mano de hierro por una pareja de megalómanos narcisistas“. Au! Secta, megalómanos, mano de hierro, narcisistas… I per si fos poc: pareja! Qui en pot donar més, d’aquesta estopa?

El nostre autor, per si no bastàs, gira de cop la borda per fotre les canonades als electors, als ciutadans: “Cualquier persona que tuviera dos dedos de frente sabía desde el primer momento que Podemos tenía muy oscuras, oscurísimas conexiones con Venezuela e Irán“, cosa que ni tota la polícia patriòtica junta ni tota la judicatura espanyola junta i aliada amb l’anterior i amb la premsa (i aquestes tres forces juntes sí que em fan por, a mi!) no han pogut demostrar mai. No comprenc, de veres i ho dic amb sentiment, que l’autor que estim no se n’adoni de la no-veritat que exposa: o és que té informacions secretes a les quals no tenen accés ni la policia patriòtica ni els jutges patriòtics ni el patriòtic OK Diario, per exemple? Afegeix, impertèrrit, el nostre bon amic: “Y cualquier persona con dos dedos de frente tenía que saber, nada más escuchar a Pablo Iglesias o a Juan Carlos Monedero o a Irene Montero, que eran personas con un perfil psicológico claramente autoritario…“: perfecte. Un diagnòstic de psicologia clínica emès per un llicenciat en Filologia Hispànica. Fixem-nos, però, com esmenta dues vegades la poca intel.ligència dels votants de Podemos. Abduïts o beneits: vet aquí la clase de persones que voten a Espanya el que no han de votar. Després, el nostre poeta, esdevé post-profeta: “todos ellos [si haguessin nascut en els anys 20, diu] habrían acabado siendo destacados miembros de los “órganos de Seguridad del Estado… Como Putin“, que no falti aquest nom. Podríem seguir… Hi ha alguna cosa més en el seu article que no vull que em passi per malla. Per exemple, aquesta, que és d’una falsedat més que evident, i que no puc entendre que també sigui pensada i sostinguda pel meu bon amic, com si fos un cunyat de taverna qualsevol, i sé que no ho és. Quan explica el per què hi ha hagut gent que ha pogut creure en Podemos, enfloca, categòric: “Por varias razones. Una es que hay un sector importante de la clase intelectual que siente un desprecio absoluto por la democracia representativa -la para ellos “abominable” democracia capitalista- y este sector domina cadenas de televisión y editoriales y productoras cinematográficas“: formidable fantasia! El País, El Mundo, ABC, La Razón, PRISA, La Sexta, Telecinco, Trece, Antena 3, Tele Madrid, Ib3, TV3, El diario, la SER, la COPE, ONDA CERO, La Vanguardia, The objective…, tots aquests mitjans i cadenes, i els que no nomen, estan de veres dominades per “un sector importante de la clase intelectual” que menysprea la democràcia capitalista? Tots els seus directors i directores, tos els seus opinadors (entre els quals, ell mateix) i opinadores, tots els seus presentadors i presentadores, redactors i redactores…? Inda, Ferreras, Quintana, Barceló, Azúa, Vargas Llosa, Savater, Caño, Gallego-Díaz, Maruenda, Pereda, Pardo de Vera, Maraña, Cardero, Escolar, Ramírez, Marius Carol, Rubio…? Evidentment, el meu amic sap que això que diu no és cert. Sap el que no vol, quan comenta l’angoixa amb què vivim i per calmar la qual els ciutadans cercam qui ens ajudi a suportar-la: “Y es ahí donde aparecen los vendedores de crecepelo ideológico que nos engañan diciendo que la culpa [de l'angoixa que vivim] es del capitalismo, del malvado, tenebroso y exterminador capitalismo neoliberal“.  Llegesc que aquí l’autor amolla els tres adjectius en clau irònica, i no definidora com aquells dos d’abans. Mira per on, jo sí pens que el neoliberalisme és tenebrós, i malvat i exterminador. Podria escriure aquí una bona relació de noms de gent sàvia i demòcrata que també ho pensa. I que ho pensa des de dades i des de fets. Admet, és de justícia, que el meu amic poeta entrelluca que potser hom ha fet un mal negoci canviant -a Espanya i arreu: la història no ment, per desgràcia- l’extrema esquerra per l’extrema dreta. Ni Iglesias ni Montero ni Monedero  porten una pistola sota l’aixella. Abascal, sí. Tot plegat, acab de perdre inútilment una hora. Tanmateix, continuaré estimant el meu amic. Si heu arribat fins aquí, gràcies i disculpau-me. En la próxima entrada, ho promet, penjaré una pacífica aquarel.la.

PS: que ningú no cregui que sóc cec a les maneres de fer política del tàndem Montero-Iglesias. Però, no és molt diferent de la manera de fer política de qualsevol partit polític on hi ha sempre una cruel disputa pel Poder. Montero podria desaparèixer discretament. I Iglesias. Podemos -i l’independentisme català- han estat al meu parar de les molt poques iniciatives polítiques que han tractat de plantar cara al Poder Profund de l’Estat espanyol.

Publicado en Sin categoría | Comentarios desactivados